Autós Nagykoalíció évnyitó 2018

A tagság több mint nyolcvan százaléka jelezte részvételét, s ez úgy gondolom nem rossz arány egy egyesület életében, ezért jöttünk össze, hogy irányt mutassunk, merre megyünk 2018-ban? – ezekkel a szavakkal kezdte köszöntőjét Knezsik István elnök, az Autós Nagykoalíció évet értékelő és évet nyitó szakmai napján, amelyet a Hungexpo 25-ös csarnokában tartottak január 19.-én.

Aki reggel elindul, az este haza is érjen – idézte az elnök az ANK egyik kiemelt feladatát, a közlekedésbiztonság erősítését. Ennek jegyében a szervezet a OBB-vel és a Porsche Hungaria Skoda márkájával közösen az idén is kiemelten támogatja a Közeledik a család rendezvényt, amely évről évre egyre népszerűbb, családok ezrei jelentkeznek, hogy tudatos közlekedésre neveljék gyermeküket és persze a Skoda nyereményautó is vonzó motivációt jelent.

A korábbi évekhez hasonlóan az ANK az idén is fő támogatója lesz a kocsi Kocsitoló Fesztiválnak, tisztelegve a korabeli kocsi mesterek előtt, akik a nehezen forduló szekérből megalkották a kocsit, s maradandót alkottak a világ mobilitásában. Ugyancsak támogatja az ANK a Csabai Kolbászfesztivált és a dunaújvárosi repülőnapot.

Ahogy öt éve mindig, az idén is „A magyarok a világ járműgyártásában” című kiállítás lesz az ANK legnagyobb szabású rendezvénye, amelyet hagyományosan az Automobil- és Tuning Show keretében rendez meg az Autós Nagykoalíció.

Idén is készülünk különlegességekkel, itt lesz a kiállításon a Delizsánsz, az 1800-as évek postakocsija, s vendégünk lesz a Habsburg dinasztia képviseletében Habsburg György – fogalmazott az elnök, s jelezte azt is, további magyar kiválóságokat szeretne Budapestre hozni.  Mint ahogy tavaly is kiváló magyarok vehették át a Magyar Járműgyártás Oscar-díjasa címet, mint Stefan Lengyel designer professzor, akinek tanítványai a világ összes járműgyártójánál megtalálhatók, Anisits ferenc, a BMW dízelpápája és Hanula Barna, akinek nevéhez a Bugatti Veyron 1001 lőerős motorjának kifejlesztése kötődik.

A tervek szerint a márciusi kiállításon lesz kerékpártörténeti kiállítás, a Neuzer legújabb kerékpárjait mutatja be, s kiállítják a magyar fejlesztésű Magnus kisrepülőt is.

Knezsik István prezentációjában hosszasan sorolta azokat a neveket, élőket és holtakat, akik magyarként nagyot alkottak a világ járműgyártásában.

Az ANK rendezvényének vendége volt Szalóki Flórián, az NFM helyettes államtitkára, aki a közlekedésfejlesztés témaköreit járta körbe. Egyebek mellett elmondta, a 2014 és 2020 közötti hét éves uniós ciklusban Magyarországon 2742.1 milliárd forintot fordít az ország közlekedésfejlesztésre. Ebből 1630.7 milliárd uniós forrás, 1111.4 milliárd forint pedig magyar.

Mivel az unió leginkább a vasútfejlesztést preferálja, erre fordítják a legtöbb pénzt, 789.9 milliárd forintot. Közútfejlesztésre 425.6 milliárd forint jut.

Elkezdtük a következő hét éves ciklus tervezését, örömmel fogadjuk az Autós Nagykoalíció és tagvállalatainak ötleteit, sokkal jobban örülünk a kívülről érkező javaslatoknak, mintha a minisztériumban mi találnánk ki valamit – fogalmazott a helyettes államtitkár.

Hogyan és merre haladunk? - Járműipari trendek címmel dr. Hanula Barna, a Széchenyi István Egyetem Audi Hungaria Járműmérnöki Kar dékánja tartott előadást.

Felidézte, hogy az 1800-as évek végén Londonban és New Yorkban azzal foglalkozott a korabeli sajtó és a közvélemény, hogy hány méter magas lesz a lóürülék, mert annyi lovas fogat járta a várost, Aztán nem sokkal később megjelent az automobil, s a probléma egy csapásra megváltozott.

Ezzel jelezte a dékán, hogy a jövőt prognosztizálni lehetetlen, a tudós a tényeket elemzi, s nem lesz önkéntes jövőkutató. A tény az, hogy az e-mobilitás a mindennapok része, miközben továbbra is a belső égésű motorok jelentik a döntő többséget. Hanula Barna szerint nulla emisszió dolgában csalóka a kép. Többnyire ugyanis azt vizsgáljuk, hogy a konnektorból feltöltött e-autó valóban nulla emisszióval működik, s elfeledkezünk arról, hogy az áramnak a konnektorig is el kell jutni. Már pedig ha szénerőművekben állítják elő az elektromos áramot, mint Kínában, akkor a környezet szinte semmit sem nyer.

Lokálisan persze működik a dolog, egy több tízmilliós nagyváros levegője sokkal tisztább lesz, ha az elektromos autók nagy számban megjelennek, a zajszínt is kisebb lesz, globálisan azonban ugyanannyi szén-dioxid kerül a légkörbe, ha az áramot a szénerőművek termelik – fogalmazott Hanula Barna.

A dékán mellett dr.Balogh András CTO, E/E Competence Center, a thyssenkrupp Presta Hungary Kft. képviselője is kitért az önvezető autók kérdéskörre.

Az újságírók sokszor megkérdezik, ma vagy holnap jönnek az önvezető autók, a válaszom még nem, nem ma és nem holnap – fogalmazott, s szoftverfejlesztő kollégáit idézte, akik óvatosak, hogy milyen önvezető autóba ülnének be.

Kifejtette, a thyssenkrupp is tesztel önvezető autót, zárt pályán ez kifogástalanul működik, de a városok és autópályák nem zárt térben helyezkednek el. Nem csak a jogi háttér nem rendezett még, hanem az sem, hogyan férnek meg majd együtt az önvezető és hagyományos járművek.

Vagyis a jövő ezen a téren is sok ismeretlenes – derült ki Hanula Barna és Balogh András szavaiból.

A szakmai nap utolsó prezentációjára megérkezett a Szent Korona hiteles másolata.

Woth Imre, a Magyar Királyi Koronaőrök Egyesületének elnöke fel is tette a kérdést, mit keresnek az ANK rendezvényén?

Válaszában kifejtette, története során tizenkétszer kellett menekíteni a Szent Koronát, s ehhez különféle járműveket vettek igénybe. Kocsit, hintót, hajót. Először a Tatárjárás idején menekítették, utoljára a nácik elől, ekkor került Amerikába, s pontosan negyven éve került vissza ismét jogos tulajdonosához, a magyar néphez.

 

Knezsik István elnök

Autós Nagykoalíció

ank@autosnagykoalicio.hu

Kapcsolódó fájlok